چالش‌های یک معدن‌‎ دار

چالش‌های یک معدن‌‎ دار

در این مقاله ما قصد داریم در مورد چالشهایی که معدن داران با آن مواجه هستند صحبت کنیم. ما در تیم تحریریه مهان صنعت به مهم ترین نکات و مطالب تخصصی در خصوص ماشین آلات و تجهیزات صنعت خردایش می‌پردازیم. ما دربازدیدهای خود ازمعادن مختلف متوجه شدیم که معدن‌دارها از تجهیزات جدیدی که درصنعت خردایش و فراوری استفاده می‌شود، اطلاعات کافی را ندارند. برای بررسی چالش‌هایی که معدن داران با آن مواجه هستند در ادامه با ما همراه باشید.. 

بزرگترین چالش‌های معدن داران

بزرگترین چالش‌های معدن داران

صنعت خردایش و فراوری با گذرزمان و افزایش رفاه جامعه و ساخت و سازها ، با افزایش تقاضا روبه رو شده است. و از طرف دیگر زیاد شدن معادن چالش‌های متعدد دیگری را برای معدن دارها فراهم کرده است. توجه به روشهای خردایش و فراوری و تجهیزات نوین مرتبط با آن برای بهره برداری هرچه بیشتر یکی از چالش های اساسی برای مهندسین معدن است.

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که معدن داران با آن مواجه هستند، نبود نقشه راه برای پیشبرد اهداف خود و همین‌طور استراتژی مشخصی برای رسیدن به این اهداف است.  

معمولا معدن داران در ایران با یکسری تجهیزات اولیه شروع به کارمی‌کنند و سالیان سال ازهمان تجهیزات استفاده می‌کنند که این مساله باعث شده از حیطه ماشین آلات و تجهیزات نوینی که الان در صنعت خردایش و فرآوری مواد مورد استفاده قرارمی‌گیرد، دور بمانند. یا ازمشاوره و تخصص افراد آگاه و متخصص درحوزه معدن بهره نمی‌گیرند و خیلی مواقع مشاورین آنها معمولا افرادی هستند که از اطلاعات کافی دراین زمینه بهره مند نیستند. که درنهایت این افراد  توانسته اند درچند معدن باشند که با ارائه مشاوره‌های غلط خود خیلی اوقات سبب تحمیل هزینه گزاف و هنگفتی به صاحب معدن شده اند.

به عنوان مثال صاحب معدن ممکن است بعد از سالیان سال متوجه شود که اصلا نیازی به تجهیزات و دستگاه خاصی نداشته اما چون از راهنمایی و مشاوره غلط استفاده کرده است سبب شده که نتواند کیفیت محصول خود را به حدی که می‌خواهد برساند. از این رو به خاطر انتخاب اشتباه تجهیزات یا چیدمان غلط آنها نتوانسته از پس استهلاک و هزینه های آنها بربیاید. 

 دغدغه‌ها و چالش‌های معدن داران در ایران

 دغدغه‌ها و چالش‌های معدن داران در ایران

در ایران به دلیل تحریم های غیر منصفانه و عدم توجه به سرمایه گذاری خارجی در این بخش سبب عدم توجه به تکنولوژی های جدید و به روز دردنیا شده است. که یکی از مسایل مهم در مبحث رقابت پذیری می باشد. این امر سبب کاهش بهره وری در استخراج معادن در ایران شده است. در حالی که با استفاده از تجهیزات به روز که در دنیا در حال استفاده است ، سایر کشورها حداکثر بهره برداری را از این منابع می‌کنند. این در حالی است که در کشور ما اکتشافات غیر اصولی سبب کاهش عمرمعادن شده است. در اکثر کشورها بخش اکتشافات معادن در حیطه اختیارات دولت ها می‌باشد و به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود.

در بسیاری از کشورهای پیشرو دربخش معدن ، دولت ها توجه ویژه واساسی به این بخش دارند و اقدامات زیادی را درزمینه اکتشاف معادن جدید و انجام سرمایه گذاری دراین حوزه دارند.

ریسک بالا در این حوزه یکی از دغدغه های اصلی معدن داران می‌باشد که دولت ها با ایجاد یک بسترمناسب و با ثبات وهمین طور امن در سرمایه گذاری میتوانند سبب جلوگیری از سردرگمی سرمایه گذاران در این بخش شوند.

از دیگر وظایف دولت‌ها در بخش معدن ایجاد شرایط مساعد با هدف جلب توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این حوزه می باشد. دولت ها باید به این نکته هم توجه اساسی داشته باشند که با رفع تداخلات قانونی که در این زمینه وجود دارد، کاررا برای سرمایه گذاران این بخش آسانتر نمایند. به عنوان مثال با ایجاد تعامل در بین سازمانهای مربوطه از قبیل جنگل ها و مراتع ، میراث فرهنگی ، محیط زیست و غیره شرایط را در جهت رشد و پیشرفت در این حوزه برای سرمایه گذاری فراهم نمایند.

کشورما ایران از نظرذخایرمعدنی بسیارغنی می‌باشد. اما با چالش های زیادی در این حوزه روبه رو می‌باشد. که باتوجه به نیازی که صنایع کشور به فلزات و سایر مواد معدنی دارند، می‌توان ازاین منابع به عنوان فرصتی برای رشد و توسعه بهره گرفت.

دولت ها همچنین می‌توانند با بهره گیری از نیروی کارماهروتحصیل کرده سبب رشد و توسعه این بخش شوند و شرایط را برای رقابت در حیطه جهانی برای خود فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین های بلاگ

محصولات مهان صنعت

فرم درخواست مشاوره

کارشناسان مهان صنعت آماده ارائه مشاوره رایگان جهت معرفی محصولات و خدمات شرکت هستند. با پر کردن فرم زیر در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.