پیشینه دستگاه اوواش

پیشینه دستگاه اوواش

اوواش چیست و چگونه وارد ایران شد؟ این سوالی است که در سال‌های اخیر تا به امروز در اذهان معدن‌کاران و صنعتگران این مرزو بوم بوده و هست. برای پاسخ به این سوال مهم با مهان صنعت همراه باشید.

در سال 1376 بود که کلنگ ساخت برج میلاد در تهران زده شد. برای ساخت این برج نیاز به مصالحی بود که برطبق یک سری از استانداردهای خاص باشد. به همین خاطر در معادن مناطق پاکدشت و شهریار دنبال مصالحی بودند که استانداردهای مورد نیاز را برای ساخت برج میلاد تامین کند. یک مهندس ایرانی از یکی از شرکت‌های صنعتی از این فرصت استفاده کرده و به یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی رفت. او در آنجا به دنبال دستگاهی که بتواند مصالح را با استانداردهای مورد نیاز تولید کند را جست‌وجو کرده و درنهایت به نام دستگاهی به نام اوواش و تکنیر رسید. وی دستگاه اوواش را به ایران آورد و و قبل از ارسال دستگاه برای نمونه برداری در آزمایشگاه مخصوص، این دستگاه را در معدن خود نصب و راه‌اندازی کرد. با به‌کارگیری دستگاه اوواش این مهندس خوش فکر با ایده‌ها و تلاش بسیار خود توانست کیفیت مصالح را بالا ببرد. در طول این مدت  نمونه‌های زیادی از شرکت‌های مختلف به مرکز نمونه‌گیری برای تایید ارسال شدند، اما تنها نمونه‌ای که مورد تایید کامل قرار گرفت و بر اساس تمام استانداردهای موجود بود، نمونه همین شرکت بود.

هیچکدام از این رقبا، از این‌که این شرکت چگونه و توسط چه دستگاه‌ها و فرمولاسیونی به این درجه از کیفیت و استاندارد رسیده‌است خبر نداشتند. با تایید نمونه‌گیری این دستگاه و برانگیختن تعجب همگان، سوالی که ذهن‌ها را به خود درگیر کرد این بود که چگونه در منطقه‌ای که ما (شرکت‌های رقیب) در حال تلاش برای دریافت تاییدیه بوده‌ایم، شرکتی در همین محدوده توانسته است این امتیاز بزرگ را کسب کند. در واقع مهندسی که صاحب معدن بود از هوش بالایی برخوردار بود و با ورود و نصب دستگاه اوواش درهای معدن خود را بسته نگه داشت و پروژه خود را بصورت مخفیانه انجام داد. او ممنوعیت ورود به معدن را تا جایی که توانست قرار داد خود را بسته و قطعی کند ادامه داد. در پایان این شرکت توانست تمامی مصالح مورد نیاز برج میلاد را تامین کند.

اما در این ماجرا چند عامل مهم وجود داشت که موجب موفقیت شرکت مورد نظر شد؛

  1. ریسک پذیری صاحب معدن
  2. هوش صاحب معدن
  3. استفاده از یک آیتم که او را متمایز کرده بود

بر اساس داستانی که گفته‌شد قطعا تمامی شما صنعتگران عزیز به اهمیت وجود کیفیت بیشتر و استانداردهای لازم در زمینه صنعت واقف شده‌اید. از همین رو برای گسترش کار و بالابردن کیفیت در تولیدات و ساخته‌هایتان بهترین عمل همسو و همراه شدن با تکنولوژی است. 

در غیر این صورت از تکنولوژی و بهتر بودن، جا مانده و نمی‌توانید درآمد و پیشرفت معدن‌کاران و صنعتگران موفق را داشته باشید.

 شما معدن کاران گرامی باید به این نکته توجه داشته باشید، تا زمانی که در مقابل رشد و تکنولوژی و پیشرفته‌شدن مقاومت داشته‌باشید، قطعا به نتیجه مطلوب و مورد پسندی نخواهید رسید. کسانی که در زمینه صنعت و معدن فعالیت می‌کنند به اندازه و میزان ریسک‌پذیری و   شهامتی که در انجام کارشان دارند  درآمدشان بیشتر شده و رشد پیدا خواهد کرد.  

اکنون به سوال دستگاه اوواش چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟ در ادامه خواهیم پرداخت.

اوواش چگونه کار می‌کند؟

اوواش چگونه کار می‌کند؟

دستگاه اوواش پس از ساخت برج میلاد بعنوان یک دستگاه کاربردی و مهم در صنعت و معدن پذیرفته شده و بسیار مورد استقبال معدن‌داران قرار گرفت.

دستگاه اوواش یک نوع  ماشین ماسه‌شور به حساب می‌اید با این تفاوت که این دستگاه محصولاتی با کیفیت‌تر و استانداردتر در مدت زمانی کوتاه‌تر تولید می‌کند.

دستگاه اوواش نسبت به دیگر دستگاه‌های ماسه‌شور دارای ظرفیت بالاتری جهت شست‌وشو بوده و در نهایت کیفیت محصولی که تولید می‌کند بسیار بهتر از نمونه‌های ماسه‌شور دیگر است.

نحوه عملکرد دستگاه اوواش به این صورت است که مواد اولیه همراه با آب مورد نیاز وارد مخزن دستگاه می‌شود. سپس از طریق پمپ‌هایی به نام اسلاری، این مواد همراه با آب به سمت هیدروسیکلون پمپاژ می‌شوند. در این مرحله دستگاه مانند یک میکسر عمل کرده و با سرعت بسیار بالاتری نسبت به دستگاه‌های مشابه خود مواد را پمپاژ کرده و شست‌وشو می‌دهد. علاوه بر این در این دستگاه  به دلیل سرعت بالای آن از آب کمتری نسبت به مواد استفاده ‌می‌شود یعنی مواد و مصالح بیشتری را می‌توان جهت پمپاژ در مخزن دستگاه جای داد.

در داخل هیدروسیکلون عمل جداسازی شکل گرفته و  ذرات جامد از مایع جدا می‌شوند. بعد از مرحله تفکیک، موادی که از قسمت هیدروسیکلون خارج شده‌اند بر روی یک سطح هموار سرندی ریخته ‌می‌شود. این سطح سرندی که مواد بر روی آن قرار می‌گیرد دارای تورهای پلی‌آورتان با مش‌هایی بسیار ریز حتی تا سایز 100 میکرون می‌باشد. 

وجود این تورها با چنین ظرافت و ساختار موجب می‌شوند تا در کنار شیب مخالفی که در سطح سرندی وجود دارد با حرکت مواد بر روی این سطح، ما بتوانیم آب موجود را به صورت تقریبا کامل از مواد جامد جدا کنیم. این روش به ما کمک می‌کند محصول نهایی که ما تولید می‌کنیم، تقریبا دارای تنها 10 الی 15 درصد رطوبت باشد.    

نکته‌ی بسیار حائز اهمیتی که در دستگاه  اوواش وجود دارد این است که استفاده از هیدروسیکلون و توری‌های پلی اورتان در مکانیزم این دستگاه باعث شده تا ذرات میکرونی موجود در مواد اولیه که باعث استحکام و افزایش مقاومت مصالح ما می‌شوند در محصول نهایی ما باقی بمانند. همین امر خود دلیلی بر کیفیت بیشتر و متفاوت‌تر محصول نهایی تولید شده توسط این دستگاه دارای تکنولوژی برتر با دیگر دستگاه‌های ماسه‌شوی‌ می‌باشد.    

 مزایای استفاده از دستگاه اوواش

 مزایای استفاده از دستگاه اوواش

با توجه به مطالبی که درمورد دستگاه اوواش گفته‌شد و کاربردهای فراوان آن می‌توانیم به این نتیجه برسیم که برای تولید محصولات باکیفیت‌تر و دارای استاندارهای جهانی لازم است تا از دستگاه‌های پیشرفته‌ای همانند دستگاه اوواش به‌کار گرفته شود.      

  • استفاده از میزان کمتر آب نسبت به دیگر دستگاه‌های مشابه
  • سرعت بالا در میکس و تولید مواد
  • استفاده از تورهای مخصوص و ریز جهت جداسازی مواد از یکدیگر
  • باقی ماندن ذرات میکرونی در مواد که باعث استحکام و کیفیت بالای مصالح می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین های بلاگ

محصولات مهان صنعت

فرم درخواست مشاوره

کارشناسان مهان صنعت آماده ارائه مشاوره رایگان جهت معرفی محصولات و خدمات شرکت هستند. با پر کردن فرم زیر در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.