نوار نقاله چگونه به کاهش استهلاک و افزایش سود کمک می‌کند؟

نوار نقاله چگونه به کاهش استهلاک و افزایش سود کمک می‌کند؟

زمانی که سنگ‌های معدنی از دل کوه استخراج می‌شوند لازم است به قطعات کوچک‌تر تبدیل شوند.  مهم‌ترین هدف در خردایش، آزاد کردن مواد معدنی و کانی‌های باارزش از دل سنگ‌های معدنی است. به این منظور باید عملیات خرد کردن به نحوی انجام شود که کانی‌ها از مواد زائد آزاد شوند. در معادن بیش از 70 درصد هزینه وارد بر معادن مربوط به عمل خردایش است که استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز که همراه با مطالعه علمی انجام شود نتیجه بهتری در برخواهد داشت.

نوار نقاله‌ها یکی از تجهیزات پر کاربرد در صنعت خردایش و فرآوری مواد معدنی هستند. این دستگاه در صنایع دیگر هم بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی نوار نقاله یک تسمه صنعتی است که برای حمل و جابه‌جایی هرگونه مواد از آن استفاده می‌شود. اجزای تشکیل‌دهنده این دستگاه شامل: صفحات متحرکی از جنس لاستیک و فلز که توسط یک موتور و گیربکس به حرکت در می‌آید. نوار نقاله‌ها باتوجه به نحوه کاربرد، مدت زمان استفاده و میزان تحمل وزن انواع مختلفی دارند که موضوع بررسی شده ما در این مقاله نوار نقاله مورد استفاده در معادن است.

نوار نقاله در معادن اغلب وظیفه حمل و نقل مواد معدنی، مواد فله‌ای و سنگین را بر عهده دارد. این مواد با استفاده از مکانیزم رولر زاویه‌دار و تسمه انعطاف‌پذیر جابه‌جا می‌شوند. در واقع نوار نقاله در معدن موجب افزایش سرعت انتقال مواد و اتوماسیون بخشی از کار می‌شود. با استفاده از نوار نقاله حمل مواد بسیار آسان شده و درصد امکان خطای انسانی در حمل بسیار کاهش پیدا کرده است.

دلیل عمده این کاربرد، پایین بودن هزینه تامین یا خرید دستگاه است. قیمت نوار نقاله استاندارد از نظر طراحی و ساخت متفاوت است. به علاوه کاربری و استفاده از این دستگاه نیز بسیار آسان است.

برخی از مزایای استفاده از نوار نقاله

برخی از مزایای استفاده از نوار نقاله
  • افزایش چشمگیر سرعت انتقال مواد معدنی و مواد خام در معادن و افزایش نرخ تولید معادن
  • سهولت در استفاده و عدم نیاز به نیروی متخصص یا مهارت ویژه در استفاده
  • کاهش صدمات به نیروی انسانی به دلیل انتقال ایمن
  • کاهش هزینه‌های تعمیرات در سیستم

اگر در زمان خرید به یک سری موارد فنی دقت نکنید در زمینه بهره‌برداری دچار چالش و مشکل خواهید شد.

 نکات ریزی در مورد نوار نقاله‌ها وجود دارد که رعایت این نکات می‌تواند سبب افزایش سود و کاهش استهلاک در ماشین گردد. یکی از این موارد لاستیک نوار نقاله است. با شناخت بهتر لاستیک نوار از پرداخت هزینه اضافی خودداری کنید. در ادامه مقاله به بررسی اجزای نوار نقاله می‌پردازیم.

یکی از قسمت‌هایی که در نوار نقاله با آن بسیار سر و کار داریم، لاستیک‌های نوار نقاله است. لاستیک نوار نقاله‌ها با توجه به کاربری خود دارای متریال‌های مختلفی خواهند بود و از لحاظ رنگ و ضخامت هم با یکدیگر تفاوت دارند. این لاستیک‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند.

انواع لاستیک نوار نقاله

  1. نوار نقاله لاستیکی مقاوم در برابر سایش: مناسب برای خط تولید کارخانجات تولید سنگ آهک، شن و ماسه
  2. نوار نقاله مقاوم در برابر حرارت: مناسب برای کارخانجات سیمان، فولاد، صنایع شیمیایی و بازیافت
  3. نوار نقاله لاستیکی مقاوم در برابر اسید: مناسب برای محیط‌های اسیدی
  4. نوار نقاله مقاوم در برابر روغن
  5. نوار نقاله آج دار

انتخاب لاستیک نوار نقاله

انتخاب لاستیک مناسب برای نوار نقاله باعث می‌شود عمر دستگاه افزایش یابد و بر روی بازده خط تولید نیز تاثیر مثبت دارد. برای تهیه لاستیک نوار نقاله نیاز به پرداخت هزینه مازاد نیست، اما برای خرید لاستیک مناسب بهتر است به برخی عوامل توجه کرد.

لاستیک‌های یک نوار نقاله با توجه به 3 عامل طول، وزن و ظرفیت دستگاه تعیین می‌شوند. لاستیک‌‎ها باید وزن بار را تحمل کنند، همچنین باید ظرفیت جابه‌‎جایی را داشته باشند و در نهایت برای انتخاب لاستیک‌های دستگاه بهتر است به طول نوار نقاله نیز توجه شود.

عمر مفید لاستیک یا تسمه نوار نقاله حداقل 3 سال است. اگر زودتر از این موعد به تعویض آنها نیاز پیدا می‌کنید، شاید طراحی سیستم انتقال مواد به درستی انجام نشده یا نوع تسمه نقاله‌ای که انتخاب کرده‌اید برای مورد مصرف شما مناسب نیست. مهم‌ترین عامل بالا یا پایین بودن عمر تسمه نقاله طول آن است. چرا که اکثر صدماتی که تسمه نقاله متحمل می‌شود مربوط به نقطه بارگیری (جایی که مواد روی تسمه نقاله می‌ریزند) هستند.

مزایای تمیز نگه‌داشتن نوارنقاله

  • افزایش سودآوری: با حذف شدن مواد چسبان ،هزینه‌های غیرضروری تعمیر و نگهداری به حداقل می‌رسد.
  • کاهش ضایعات مواد: با تمیز کردن پولی‌های دوسر نوار نقاله و حذف مواد چسبان، توده مواد به راحتی در مسیر درست و مستقیم خود در نوار حرکت می‌کنند و دور ریز آنها کمتر می‌شود.
  • اقزایش طول عمر تجهیزات نوار نقاله: موادی که به تسمه و داخل سیستم نوار نقاله می‌چسبند می‌توانند به غلطک و هرزگردها آسیب زده و نوار نقاله را دچار انحراف و ساییدگی کنند.
  • صرف انرژی کمتر: وقتی که مواد به نوار در پشت پولی‌ها می‌چسبند وزن اضافه شده در اثر آن‌ها باعث می‌شود تجهیزات نوار نقاله تحت فشار بیشتر و سخت تر کار کنند و بنابراین انرژی بیشتری مصرف کنند.

تسمه نوار نقاله

نوار نقاله

خرابی‌ها و تعویض‌های غیر منتظره ممکن است برای خط تولید بسیار پرهزینه و زمانبر باشد. آسیب دیدن تسمه نوار نقاله یکی از خطرات احتمالی برای خط تولید و خردایش به شمار می‌رود. در ادامه به برخی از نشانه‌های خرابی تسمه نوار نقاله می‌پردازیم. این نشانه ها عبارت‌اند از:

  1. تعطیل ناگهانی عملیات انتقال بدون هیچ دلیل مشخصی.
  2. جمع‌آوری مواد فقط در یک منطقه و به عبارت دیگر توزیع نامناسب مواد.
  3. درایو در حال کار است اما کمربند در یک موقعیت ثابت مانده است.
  4. بار در یک یا چند منطقه جمع نمی‌شود. به عبارت دیگر انتقال بار کامل انجام نمی‌گیرد.

نیاز به پرداخت هزینه مازاد برای خرید لاستیک نوار نقاله وجود ندارد. بلکه با انتخاب درست این لاستیک در آینده هزینه‌های شما کاهش داده می‌شود. نوار نقاله علاوه بر سادگی نکات بسیار ریزی دارد که باید به آن توجه شود.

این نوار در جایی که قرار است سنگدانه‌های ریز و پودری را تغییر دهد، به صورت کلی باید ساختار نوار متفاوت باشد. هنگامی که قرار است در بین تجهیزات این مواد منتقل شود، یا هنگامی که باید این مواد را بارگیری کرد، ساختار نوارها در هر کدام از این موارد متفاوت است.

امکان استفاده از یک نوار برای انتقال سنگدانه‌های درشت و ریز وجود ندارد. عدم توجه به این موضوع باعث ایجاد هزینه‌های سنگینی برای معدن‌داران می‌شود. اگر یک معدن‌دار شناخت کافی در مورد استراکچر و خصوصیات نوار نقاله داشته باشد، باعث می‌شود که میزان هزینه‌ها در آینده کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین های بلاگ

محصولات مهان صنعت

فرم درخواست مشاوره

کارشناسان مهان صنعت آماده ارائه مشاوره رایگان جهت معرفی محصولات و خدمات شرکت هستند. با پر کردن فرم زیر در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.