سایز سنگ شکن فکی را چگونه انتخاب کنیم؟

سایز سنگ شکن فکی را چگونه انتخاب کنیم؟

سنگ شکن یکی از دستگاه‌های مهم و ضروری در خطوط خردایش به حساب می‌آید که بسیاری از صاحبان معادن در انتخاب آن بهتر است به  بعضی فاکتورها توجه داشته باشند. یکی از مدل‌های محبوب و پرطرفدار این دستگاه، سنگ شکن فکی است که در در چند سایز مختلف طراحی و به بازار عرضه می‌شود. انتخاب سایز مناسب سنگ شکن فکی تاثیر مستقیم بر بازده و تولید خط خردایش دارد. برای انتخاب سایز سنگ شکن فکی در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

سنگ شکن چیست؟

مواد معدنی یکی از ثروت‌های طبیعی هر کشوری است. که متریال‌های مورد استفاده در صنعت‌های دیگر را برای ما فراهم می‌کند. مواد معدنی که در نزدیکی سطح زمین قرار دارند، با استفاده از استخراج روباز و مواد معدنی که در عمق زمین قرار دارند با استفاده از استخراج زیرزمینی از دل زمین استخراج می‌شوند.

سنگ شکن به دستگاهی گفته می‌شود که قابلیت خرد کردن سنگ‌ها را داشته باشند.

کار سنگ شکن، خرد کردن سنگ‌های بزرگ و تبدیل آنها به سنگدانه‌های قابل استفاده می‌باشد. با توجه به نوع سنگ‌ها و کاربرد آنها در خطوط خردایش مواد معدنی، سنگ شکن‌های متفاوتی طراحی و تولید شده‌اند. به دلیل تنوع در خرد کردن سنگ‌ها و متفاوت بودن سایز سنگ‌ شکن‌ها، هر کدام از این محصولات وظیفه منحصر به فردی دارند.

مراحل خرد شدن سنگ

معمولا 3 مرحله برای خرد شدن هر سنگی وجود دارد. مرحله اولیه، مرحله ثانویه، مرحله ثالثیه در هر یک از این مراحل سنگ شکن‌های متفاوتی استفاده می‌شوند. که به سنگ‌شکن های اولیه، سنگ شکن‌های ثانویه و سنگ شکن‌های ثالثیه معروف هستند.

در مرحله اولیه سنگ‌های بسیار بزرگ که اندازه آن‌ها به 1 الی 1.5 متر می‌رسد را با استفاده از سنگ شکن‌های اولیه به سایز کوچکتری تقسیم می‌کنیم. اندازه سنگ‌هایی که وارد سنگ شکن‌های اولیه شده‌اند تقریبا به 10 الی 20 سانتی متر تبدیل شده است.

565

در مرحله بعدی این سنگ‌ها مجدد در اندازه‌های کوچکتری با استفاده از سنگ شکن‌های ثانویه تبدیل می‌شوند. اندازه سنگدانه‌های حاصله بعد از تمام کردن مرحله دوم و گذشتن از سنگ شکن‌های ثانویه به 2 الی 0.5 سانتی متر تبدیل می‌شود.

و بالاخره در مرحله آخرسنگ شکن‌های ثالثیه  سنگ‌ها را به اندازه‌های بسیار کوچکتری تقسیم می‌کنند.

سنگ شکن‌های اولیه

سنگ شکن‌های مرحله اولیه به دو نوع سنگ شکن فکی و سنگ شکن ژیراتوری تقسیم می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم در مورد سنگ شکن فکی مطالبی را به عرض شما برسانیم. همینطور در مورد سایز مورد استفاده شما در سنگ شکن فکی، اطلاعات بیشتری را به شما ارائه دهیم.

سنگ شکن فکی

یکی از تجهیزاتی که در صنعت خردایش و فرآوری مواد معدنی خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند این نوع سنگ شکن است.

همانطور که در بالا عنوان شد سنگ شکن فکی جزء سنگ شکن‌های اولیه هستند و در مرحله اولیه تولید سنگ و خردایش مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای قدرت و ظرفیت زیادی در این زمینه هستند.

این سنگ شکن به سنگ شکن اولیه نیز معروف هستند. به این دلیل که سنگدانه‌هایی که بسیار بزرگ هستند با استفاده از این سنگ شکن تبدیل به سایزهای کوچک می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کند بعد از تبدیل به سایز کوچک شدن توی دستگاه‌ها یا تجهیزات بعدی خردایش مورد استفاده قرار بگیرند. پس سنگ شکن‌های فکی معمولا اول خط خردایش استفاده می‌شوند.

ساختار سنگ شکن فکی

سنگ شکن فکی دارای یک فک ثابت و یک فک متحرک است. با وارد شدن موارد داخل سنگ شکن فکی توسط نیروی فشاری یا برشی بین دو فک صاف یا موج‌دار خرد می‌شوند.

فک متحرک با کمک فک ثابت عمل خردایش را انجام می‌دهند.

در این نوع سنگ شکن عمل خردایش در نیم سیکل است و عرض صفحات و فاصله بین فک در نقطه ورودی خوراک، دو مشخصه اصلی سنگ شکن فکی می‌باشد.

قرارگیری فک‌ها نسبت به یکدیگر به صورت زاویه دار معمولا 27 درجه است.

این سنگ شکن از اجزاء مختلفی تشکیل شده که که ما در این مقاله برای شما لیست کرده‌ایم:

  • طیار
  • فک ثابت
  • فک متحرک
  • فیدر
  • محور یاتاقان
  • پیچ تنظیم دهانه
  • ضامن
  • آسترهای قابل تعویض فک

در صفحه اجزای سنگ شکن فکی بیشتر با قطعات آشنا می شوید.

طیار: طیار در واقع چرخ‌های سنگ شکن فکی هستند که حرکت رفت و برگشتی یا به جلو و بالا و پایین را انجام می‌دهد. طیار در سنگ شکن فکی به صورت بیضی شکل است.

فیدر: فیدر در سنگ شکن به مثابه منبع تغذیه آن‌هاست. وطیفه فیدر در سنگ شکن آماده کردن مواد برای سایر دستگاه‌های سنگ شکن است. نبود فیدر می‌تواند روند کار را بسیار کند یا حتی غیر ممکن کند. فیدر حتی می‌تواند جریان برق را کنترل کند. در کل می‌توان گفت که باردهی دستگاه سنگ شکن توسط فیدر انجام می‌شود.

محور یاتاقان: یاتاقان‌ها در هر صنعتی بسیار مهم و قابل اهمیت است. در نتیجه وجود یاتاقان در دستگاه سنگ شکن فکی بسیار مهم است. یاتاقان‌ها قطعاتی هستند که به دو یا چند قطعه اجازه می‌دهند که حرکت نسبی داشته باشند. به همین جهت یاتاقان‌ها، به حرکت‌های چرخشی و خطی دو یا چند قطعه دیگر کمک می‌کنند. به طور کل یاتاقان‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش اصطکاک و ساییدگی حرکت‌های شعاعی و محوری دارند.

پیچ تنظیم دهانه: این قطعه براتی تنظیم اندازه دهانه سنگ شکن فکی به کار می‌رود.

ضامن: این قطعه در سنگ شکن فکی کنترل کننده حرکت‌های فک متحرک را به عهده دارد.

آسترهای قابل تعویض فک: این قطعه نیز مانع خوردگی لایه فلزی فک‌ها در سنگ شکن فکی می‌شوند.

زمانی که این قطعات در کنار یک قرار می‌گیرند به یک دستگاه قدرتمند تبدیل می‌شوندکه سنگ‌هایی به بزرگی 1 متر را به سنگ‌هایی با اندازه 5 سانتی متر تبدیل می‌کنند.

انواع سنگ شکن فکی

به طور کل سه نوع سنگ شکن فکی در بازار موجود است:

  • Dodge (پایین ثابت)
  • Blake (بالا ثابت)
  • Universal (وسط ثابت)

Dodge: معمولا در آزمایشگاه‌ها از این نوع سنگ شکن استفاده می‌کنند. این نوع سنگ شکن فکی دانه بندی یکنواخت تولید می‌کند. اما خطر گرفتگی مواد در داخل سنگ شکن وجود دارد.

Blake: در صنعت از سنگ شکن فکی از نوع بلیک استفاده می‌شود. این نوع سنگ شکن در سال 1858 توسط Blake اختراع شد. به همین علت به سیستم blake نیز معروف شده است. دهانه خروجی این نوع سنگ شکن فکی متغیر بوده و احتمال گرفتگی آن کم است. سنگ شکن‌ های مدل بلیک به دو دسته تقسیم می‌شوند.

  • بازوی مضاعف double toggle
  • بازوی ساده single toggle

بازوی مضاعف: سنگ شکن فکی با بازوی مضاعف به این صورت است که حرکت فک متحرک خارج از مرکز را توسط یک شاتون و دو بازو به قسمت تحتانی فک منتقل می‌کند. این نوع سنگ شکن برای خرد کردن کانه‌ها و مواد معدنی سخت به کار برده می‌شود.

بازوی ساده: این نوع سنگ شکن فکی دارای یک بازو است که نسبت خردایش در این نوع سنگ شکن نسبت به بازوی مضاعف بیشتر است چون فک متحرک در قسمت فوقانی مستقیما روی یک محور خارج از مرکز قرار دارد و از قسمت تحتانی توسط یک بازو وصل شده است در نتیجه مسیر حرکت فک تقریبا یک بیضوی کشیده است. در این نوع سنگ شکن کمتر برای مواد خیلی سخت استفاده می‌شود.

اطلاعات تکمیلی در رابطه با انواع سنگ شکن فکی را در لینک مشخص شده بخوانید.

سایز سنگ شکن‌های فکی

 حال با اطلاعاتی که در مورد سنگ شکن فکی و همینطور انواع و اجزای آن آشنا شده‌اید. بهتر است در مورد اندازه و سایز سنگ شکن فکی هم به عنوان‌هایی در این مقاله اشاره کنیم.

برای شناخت سایز سنگ شکن‌های فکی چند مورد مهم وجود دارد. ما چطوری می‌توانیم این را متوجه شویم که سنگ شکن فکی که انتخاب کرده‌ایم متناسب با سایزی است که ما می‌خواهیم؟ یعنی سنگدانه مورد نظر ما که در معدنمان وجود دارد، این سنگ شکن فکی آن را خرد می‌کند یا نه؟

ارتباط مستقیمی وجود دارد بین سایز سنگ شکن با ابعاد سنگدانه‌های شما. حال مهان صنعت فرمولی را برای شما عنوان می‌کند که راحتتر بتوانید این مساله را حل کنید.

این فرمول به این صورت است که عرض کوچکترین دهانه سنگ شکن فکی شما باید ضرب در 0.8 بشود. بیشتر از این سایز سنگ بزرگ را نباید وارد دستگاه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین های بلاگ

محصولات مهان صنعت

فرم درخواست مشاوره

کارشناسان مهان صنعت آماده ارائه مشاوره رایگان جهت معرفی محصولات و خدمات شرکت هستند. با پر کردن فرم زیر در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.