اصول طراحی خط تولید

اصول طراحی خط تولید

در طراحی خط تولید نکات بسیارمهمی وجود دارد که توجه به هر کدام از آنها می‌تواند درافزایش راندمان و بازدهی دستگاه شما بسیارموثرباشد. ازاین طریق درکاهش استهلاک و هزینه های دستگاه خود صرفه جویی نمایید. ازاین رو لازم است درهنگام طراحی خط خود ازاطلاعات کارشناسان متخصص دراین زمینه راهنمایی و مشاوره بگیرید.

در ادامه نکاتی درباره ظرفیت خط تولید، اصول چیدمان صحیح، بازده مناسب در خط تولید و… را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم. جهت دریافت اطلاعات کافی و جامع دراین زمینه در ادامه با ما همراه باشید..

ظرفیت خطوط خردایش مواد معدنی

ظرفیت خطوط خردایش مواد معدنی

آنچه که درهنگام طراحی خط تولید حائز اهمیت است، هماهنگی بین ظرفیت خروجی با میزان تامین و پرداخت هزینه‌های اضافی می‌باشد. به عنوان مثال هرچقدرخط تولید دارای ظرفیت بیشتری باشد، هزینه‌های جانبی نیز افزایش می‌باید. بهتراست درابتدا به ظرفیت خط تولید و خروجی محصول کارخانه توجه لازم داده شود. برای مثال ممکن است یک خط تولید با ظرفیت 100 تن در ساعت، هزینه‌های بسیار زیادی را به وجود بیاورد. به حدی که این هزینه‌های جانبی در حالت عادی برای یک خط تولید 500 تن در ساعت باشد.

ظرفیت خط تولید و محاسبه هزینه

امروزه قیمت متریال و مواد اولیه و همچنین مواد مصرفی حین تولید در مراکز صنعتی بالا رفته است. از همین رو ممکن است قیمت تمام شده این تجهیزات برای خریداران غیرقابل تحمل باشد. یکی از مواردی که باعث می‌شود قیمت نهایی به صرفه‌ترباشد، توجه به ظرفیت خط تولید است. ظرفیت خط تولید ازجمله موارد مهمی است که درهنگام تهیه خط تولید بهتراست به آن توجه شود. بعضی از خریداران درهنگام انتخاب خط تولید به ظرفیت خط تولید توجه کافی را ندارند. ازهمین رو بعد از انتخاب خط تولید خود، ممکن است با هزینه‌های متعددی مانند عدم هماهنگی هزینه‌های کارگاهی مواجه شوند.

اصول چیدمان نوار نقاله در خط تولید

در طراحی خط تولید باید به این نکته توجه کنید، که تعداد نوارها ونحوه عبور نوارها از روی همدیگر باید به گونه‌ای باشد، که بتوانید به راحتی زیرنوارها را تمییزکنید. چراکه اگرنوارها به درستی قرارنگرفته باشند، موجب می‌شود که نتوانید زیرآنها را به درستی تمیزکنید. درصورت نیاز به تعمیروسرویس دستگاه به مشکل برمی‌خورید چون عملا چرخش لدر درمیان دستگاه ها سخت می‌شود و نمی‌توانید جرثقیل را به نزدیک دستگاه خود ببرید و کارخاصی را برای تعمیرات دستگاه‌ها انجام دهید. در صورتی هم که نیازبه تعمیروسرویس دستگاه‌ها باشد، به هزینه ونیروی کارزیادی نیازاست.

 درهنگام طراحی خطوط خود لازم است، که درابتدا ازمشاوره و راهنمایی افراد متخصص و آگاه که اطلاعات کافی دراین زمینه دارند، بهره بگیرید و نگران هزینه ای که دراین زمینه و برای طراحی خط تولید خود پرداخت می‌کنید، نباشید چون قطعا به سود شما است و تمام آن به شما برمی‌گردد.

بازده مناسب در خط خردایش

بازده مناسب در خط خردایش

در هنگام طراحی خط تولید خود باید به این نکته توجه داشته باشید که الزاما هر دستگاه سنگ شکنی نمی‌تواند بازدهی صد درصدی داشته باشد والزاما تمامی موادی که وارد دستگاه می‌شود به سایز و اندازه ای که شما می‌خواهید، تبدیل شود، گاهی اوقات نیازاست که عملیات خردایش (سنگ شکنی) مجددا تکرارشود، تا مواد به سایز و اندازه دلخواه شما برسند. موارد زیر برای بهره‌برداری بیشتر از خط خردایش و داشتن بازده مناسب‌تر از آن، بسیار مهم و کاربردی است. برای موفقیت خط خردایش خود بهتر است به این موارد توجه نمایید:

اهمیت استفاده از فیدر بعد از سنگ شکن فکی

ازجمله مواردی که درافزایش بازدهی و راندمان خط تولید بسیارمهم و تاثیرگذاراست، همچنین می‌تواند درکاهش هزینه تعمیرات به شما کمک کند، دپوی مواد قبل از ورود به پروسه بعدی می‌باشد. گرچه ممکن است در ظاهر ممکن است هزینه زیادی داشته باشد، اما قطعا در پروسه تولید و کارایی خط تولید برای شما بسیار اثرگذار می‌باشد.

در خیلی از موارد مشاهده می‌شود که سنگدانه‌ها در ابتدا وارد قیف و بعد وارد فیدرشده وسپس وارد فک می‌کنند تا مستقیما به دستگاه بعدی انتقال دهند. که لازم است که قبل از اینکه سنگدانه‌ها به دستگاه بعدی انتقال داده شوند، دپوی خاصی برای این مواد ایجاد کنید، که مواد بعد از اینکه از سنگ شکن فکی خارج می‌شوند پشت یک فیدر ویبره‌ای دیگرقرار بگیرند، که اگر در پروسه تولید فک یا  فیدر دچار گرفتگی یا مشکل شود، این امکان وجود داشته باشد که با ادامه خط کار کرد تا فرصت کافی برای تعمیرات وجود داشته باشد تا دراین فاصله زمانی گرفتگی و مشکل دستگاه شما برطرف شود.

با کلیک روی لینک دستگاه فیدر با 6 نوع از انواع فیدر ها آشنا شوید.

نوع خردایش و تجهیز متناسب با آن

در بعضی مواقع مشاهده می‌شود که درصد شکستگی و میزان پودر شدن مواد اولیه اصلا اهمیتی ندارد، اما از تجهیزات و دستگاه هایی استفاده می‌شود که محصول را به میزان زیادی پودرمی‌کند که این عامل سبب استهلاک بیشتردستگاه شما می‌شود.

گاهی اوقات بعضی از مواد معدنی نیاز است که کاملا پودر شوند، برای همین پروسه بعدی دارند تا محصول را صورت ریز دانه به ما تحویل دهند، که در این صورت نیازی نیست به میزان ودرصد شکستگی مواد توجه کنیم. برای همین پیشنهاد مهان صنعت در این مواقع به شما استفاده ازدستگاه های کن کراشر است، به دلیل اینکه استهلاک کمترو راندمان بیشتری دارند.

به هیچ عنوان استفاده از کوبیت اصلا توصیه نمی شود. با این حال بازهم درهنگام راه اندازی خط خود نیازاست که از راهنمایی و تخصص کارشناسان ماهر و  متخصص در امر خردایش سنگ شکنی بهره بگیرید، تا از این طریق حداکثر کیفیت و بازدهی را در محصولات خود داشته باشید. 

دپو مواد در سیلو ذخیره

دپو مواد در سیلو ذخیره

یکی از نکات بسیارمهم درهنگام طراحی خط تولید، ایجاد سیلوهای ذخیره مواد در هرمرحله ازخط تولید می‌باشد. که توجه به این نکته می‌تواند سبب تولید یکنواخت و افزایش راندمان و بازدهی درخط تولید شما شود. چنانچه قسمتی ازخط نیاز به تعمیر و سرویس داشت بقیه خط دچارمشکل نشود. تا درنهایت سبب افزایش راندمان تولید شما ‌شود.

استفاده از لاینر در شوت‌های خروجی

درهنگام طراحی خط تولید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که برای متریال و موادی که سایش زیادی دارند لازم است که حتی داخل قیف‌ها هم از لاینر‌های ضد سایش استفاده شود، چون امکان خردگی و سایش دراین قسمت‌ها خیلی زیاد است می‌تواند سبب شود که دستگاه شما خیلی زود دچاراستهلاک و ساییدگی شود و طول عمر دستگاه کاهش پیدا کند. گرچه استفاده از لاینرهای ضد سایش ممکن است در ابتدای امر برای شما هزینه اضافی داشته باشد، اما سبب افزایش طول عمر و راندمان تجهیزات شما در درازمدت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین های بلاگ

محصولات مهان صنعت

فرم درخواست مشاوره

کارشناسان مهان صنعت آماده ارائه مشاوره رایگان جهت معرفی محصولات و خدمات شرکت هستند. با پر کردن فرم زیر در اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت.